"Erasmus+ Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności"

Share

O PROJEKCIE

 

Edukacja w zakresie nauk ścisłych nie musi być już mozolnym „wkuwaniem wiedzy” podczas zajęć w ławce szkolnej. Uczniowie mogą poznawać aspekty interesującej ich dziedziny w sieci internetowej lub w takich placówkach jak muzea, biblioteki, galerie sztuki czy też podczas wypraw plenerowych. Nauczyciele Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach, zainspirowani ruchem społeczno-naukowym rozwijającym się od lat dziewięćdziesiątych XX wieku, zdecydowali się włączyć w realizację projektu Erasmus+ opartego na idei „nauki obywatelskiej”.

Nauka obywatelska (ang. citizen science) to badania naukowe, w których wolontariusze współpracują z badaczami naukowymi.  Sucha, abstrakcyjna wiedza podawana na lekcji zmienia się w przedmiot własnych poszukiwań, poznawania i eksperymentowania. Edukacja staję się wówczas czymś ważnym i bardziej interesującym, bo dotyczy naszego najbliższego otoczenia. Nauka obywatelska może przyjmować różne formy. Wolontariusze mogą na przykład pomagać gromadzić dane, pomagać w analizie danych zbieranych przez zawodowych badaczy, brać udział w wyprawach badawczych, uczestniczyć w konkursach, budować i obsługiwać przyrządy naukowe w celu zbierania danych do własnych eksperymentów, itp. https://pl.wikipedia.org/wiki/Nauka_obywatelska) W Polsce nauka ta jest stosunkowo mało popularna i znana, tym bardziej jesteśmy dumni, że możemy włączyć tak innowacyjne metody w nasz proces nauczania.

Projekt pod nazwą „Assessing, conserving and protecting European biodiversity. A citizen science project.” (Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności. Projekt w ramach nauki obywatelskiej), którego inicjatorem jest francuski koordynator, został zaplanowany do realizacji na lata 2015 – 2017. Celem projektu jest rozwijanie kwalifikacji i umiejętności na obszarze europejskim, wzmacnianie aktywnej roli młodych ludzi w społeczeństwie oraz rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu biologii, języka angielskiego (w tym terminów naukowych) i umiejętności wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej przy zastosowaniu innowacyjnych metod. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach otrzyma 30950 euro na jego realizację. W ramach tych funduszy 32 uczniów i 10 nauczycieli będzie miało okazję wyjechać na warsztaty i zajęcia biologiczne do 3 krajów  partnerskich – Francji, Włoch i Litwy.

Należy pamiętać, iż  kluczowym aspektem nauki obywatelskiej jest współpraca z ekspertami oraz współpraca międzynarodowa w celu wymiany odkryć i dzielenia się wynikami badań. Dlatego też każda ze szkół partnerskich współpracować będzie z uczelnią wyższą lub muzeum. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach nawiązał już współpracę z  Instytutem Biologii i Ochrony Środowiska Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wszyscy partnerzy będą również współpracować z Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu, jednym z największych muzeów przyrodniczych na świecie.

Głównym zadaniem uczniów będzie inwentaryzacja i ochrona dzikiej flory na obszarach miejskich. Uczestnicy, którzy wybiorą sobie obszar badawczy, stworzą mapę za pomocą oprogramowania, zbiorą próbki roślinności, robiąc im zdjęcie, identyfikując oraz oznaczając ich położenie na mapie. Uczniowie określą również rodzaj danej rośliny na trzech poziomach – allel, gatunek, ekosystem.  Zebrane informacje umieszczą w naukowej bazie danych muzeum w Paryżu. Zaprezentowanie znalezisk i informacji o własnej pracy na forum muzeum pokaże uczniom, jak ważny może być ich wpływ na nauki badawcze. Mamy też nadzieję, że projekt przyczyni się do wzrostu zainteresowania naukami przyrodniczymi i działalnością naukową wśród młodzieży naszej szkoły.

Podsumowaniem projektu będzie konferencja naukowa zorganizowana przy udziale wszystkich partnerów. Odbędzie się ona w jednym z paryskich teatrów i będzie  otwarta dla publiczności. Uczniowie szkół partnerskich przedstawią swoje dokonania w obrębie nauki obywatelskiej. Konferencję uświetnią pokazy taneczne uczniów ze szkoły francuskiej.

Nauka obywatelska jest dziś również formą realizacji własnych ambicji. Wszystkim zainteresowanym tą formą współpracy międzynarodowej polecamy stronę https://www.zooniverse.org/projects/, która od lat pozwala internautom na odkrywanie świata. Może ona być również inspiracją dla nauczycieli biologii.

Aleksandra Klaman-Chmielewska – koordynator projektu

 

 
REKRUTACJA

Regulamin rekrutacji

 

 

 
WIZYTA WE FRANCJI 

W dniach od 24 do 31 stycznia uczennice z klasy II TŻ i II TE wraz z nauczycielami panią Iwoną Tesmer i panem Dawidem Chmielewskim udały się w ramach projektu ”Erasmus+ Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności” do Paryża. Dziewczęta miały okazję spotkać się z uczniami z trzech krajów partnerskich:  Francji, Włoch i Litwy. Placówką goszczącą w Paryżu była szkoła Lycee Georges Brassens.

Pierwszy dzień rozpoczął się zabawami integracyjnymi mającymi na celu poszerzenie wiadomości z zakresu terminologii biologicznej dotyczącej bioróżnorodności. Kolejnym punktem obserwacji różnorodności gatunkowej była wizyta w Muzeum Historii Naturalnej (Muséum national d’Histoire naturelle) w jednym z największych i najciekawszych muzeów przyrodniczych na świecie. Początki muzeum sięgają 1635 roku, kiedy to Ludwik XIII utworzył Królewski Ogród Roślin Leczniczych. 

Galeria Anatomii Porównawczej i Paleontologii jest wypełniona prawie w całości szkieletami zwierząt. Na parterze przy wejściu znajdują się szkielety lądowych ssaków mięsożernych i roślinożernych, następnie zwierząt morskich, ptaków, gadów, płazów i ryb. Znaleźć też można eksponaty dotyczące ewolucji człowieka. Ekspozycje na drugim piętrze poświęcone są dinozaurom. Na ostatnim piętrze budynku znajdują się skamieniałości. Są tam interesujące okazy różnych bezkręgowców: ślimaków, małży, szkarłupni, amonitów, trylobitów, a także szczątki roślin uwiecznione na wieki w skałach.

Kolejnym punktem obserwacji europejskiej bioróżnorodności była wizyta w  muzeum nasion, w którym pracownicy zaprezentowali zbiory gatunków roślin występujących w różnych strefach klimatycznych i geograficznych. Ciekawostką było zademonstrowanie sposobu zbioru i selekcji nasion przeznaczonych do przechowywania w banku.

Następny dzień dla wszystkich uczniów zaczął się od wielkiego stresu, gdyż braliśmy udział w audycji radiowej. Podczas wywiadu poruszyliśmy  tematykę stanu różnorodności środowiska, w którym mieszkamy, zaprezentowaliśmy naszą szkołę oraz kraj. Gdy opadła już adrenalina wraz z nauczycielami i przewodnikiem udaliśmy się na spacer po Paryżu. Mieliśmy okazję zobaczyć gotycką katedrę Notre – Dame, Panteon, najstarszy kościół i drzewo w Paryżu, Kolumnę Lipcową w dzielnicy Bastille, wzniesioną na pamiątkę ofiar rewolucji lipcowej w1830 roku. Wszyscy byliśmy pod wielkim wrażeniem miasta, zwłaszcza, że pogoda nam dopisywała.

Mieliśmy okazję uczestniczyć  w zajęciach lekcyjnych we francuskiej szkole oraz w debacie o bioróżnorodności, której celem było zwrócenie uwagi na:

 -        przyczyny i skutki globalnego ocieplania się klimatu,

 -        wpływ zanieczyszczenia środowiska na  różnorodność gatunkową,

 -        oddziaływania antropogeniczne jako zagrożenie dla gatunków rodzimych.

 Warsztaty różnorodności biologicznej zostały wzbogacone o tematykę oddziaływania doboru naturalnego. Wiedzę zgłębiliśmy, biorąc udział w wystawie o Darwinie – twórcy teorii ewolucji. Uważał on, że rozgałęziony schemat ewolucji wynika z procesu, który nazwał doborem naturalnym.

 Kolejnym punktem integracji z uczniami z krajów partnerskich było zaprezentowanie i wspólna degustacja  tradycyjnej potrawy charakterystycznej dla danego kraju.

Następny dzień zaczęliśmy od pobytu w ogrodzie botanicznym Jardin des Plantes, gdzie uczestniczyliśmy w zajęciach warsztatowych. Tematyka zajęć dotyczyła mechanizmów i sposobów przystosowania roślin tropikalnych do warunków, w jakich występują. 

Kolejnym punktem naszego pobytu w Paryżu była wizyta w Wielkiej Galerii Ewolucji. Miejsce to umożliwiło nam poznanie procesu ewolucji i uzyskanie informacji o zagrożonych lub całkowicie wymarłych gatunkach. Obserwowaliśmy szkielety największych ssaków na Ziemi – wielorybów, ekspozycje przedstawiające życie w głębi mórz i oceanów, ssaki lądowe oraz  zwierzęta afrykańskiej sawanny. Dodatkowo w gablotach zostały zamieszczone informacje o  odkrywcach różnorodności gatunkowej: Lamarcku, Darwinie, Mendlu.

Wolny czas oraz popołudnia spędzaliśmy wspólnie z opiekunami, odwiedzając jedno z największych muzeów na świecie- Luwr, zwiedzając pałac królewski w Wersalu oraz miejsce uznawane za symbol Francji -  Wieżę Eiffla. Ogrody wersalskie, obraz Leonardo da Vinci „Mona Lisa” oraz wystawa egipska to wspaniałości  Paryża, które mieliśmy okazję podziwiać. 

Udział w projekcie ERASMUS + to dla nas niezapomniane, szczególne  doświadczenie. Paryż, cudowne miejsca, zabytki,  nowo poznani ludzie oraz bogactwo różnorodności gatunkowej... to wszystko sprawiło, że wyjazd na długo zostanie w naszej pamięci.

Uczestnicy wyjazdu 

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

 

 
WIZYTA WE WŁOSZECH 
 

W dniach od 6 do 13 marca 2016 r. wraz z nauczycielami panią Aleksandrą Klaman-Chmielewską i panią Małgorzatą Chobot, udaliśmy się w ramach projektu Erasmus+ ”Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności” do stolicy Włoch - Rzymu. Mieliśmy okazję spotkać się z uczniami z trzech krajów partnerskich: Francji, Włoch i Litwy. Placówką goszczącą w Rzymie była szkoła: Liceo Classico Statale „Bertrand Russell”. 

Naszą podróż zaczęliśmy na dworcu w Gdańsku Głównym o godzinie 6.00. Około godziny 18.00 dotarliśmy na miejsce, gdzie bardzo serdecznie przywitali nas nasi rówieśnicy z rodzin, u których zostaliśmy zakwaterowani.

Pierwszego dnia mieliśmy okazję pójść na lekcje do włoskiej szkoły. Dzięki temu mogliśmy przekonać się jak bardzo się różnimy. Uczniowie przedstawili nas swojej klasie i braliśmy razem z nimi udział w lekcjach. Włoskie zajęcia bardzo różnią się od naszych, m. in. tym, że jest na nich bardzo głośno. Po lekcjach uczniowie pokazali nam swoją szkołę oraz zaprosili nas na lunch, proponując specjały swojej kuchni. Około godziny 14.00 udaliśmy się na zajęcia związane z typami ogrodów. Zostaliśmy podzieleni na cztery grupy i każda miała za zadanie zająć się innym rodzajem ogrodu, a potem opowiedzieć o nim pozostałym uczestnikom, oczywiście w języku angielskim.

Drugiego dnia odbyły się zajęcia w ogrodzie botanicznym Orto Botanico, w którym mogliśmy zobaczyć wiele gatunków roślin oraz zbadać pod mikroskopem owady. Następny dzień również upłynął nam bardzo szybko. Włoscy uczniowie zaprezentowali nam swój projekt naukowy “Progetto Galileo”, który polegał na przedstawieniu różnych praw naukowych za pomocą zbudowanych przez siebie modelów. Po tych zajęciach udaliśmy się wszyscy na Lunch Europejski. Każdy z przyjezdnych przywiózł coś ze swojego kraju i opowiedział o tym, co jada się w jego ojczyźnie.

Kolejnego dnia udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego ‘’Tor Vergata’’ oraz do Muzeum Villa Gentile na obrzeżach Rzymu. W piątek zwiedzaliśmy Muzeum Zoologiczne. Zdobyliśmy tam bardzo wiele nowych, ciekawych informacji na temat bioróżnorodności. Wzięliśmy udział w zajęciach laboratoryjnych, podczas których oglądaliśmy różne gatunki owadów, ich cykl rozwojowy, mogliśmy nawet wziąć na ręce patyczaka.

Całą sobotę poświeciliśmy na zwiedzanie Watykanu. Byliśmy nie tylko w Bazylice św. Piotra, ale również mogliśmy podziwiać bogate zbiory Muzeów Watykańskich oraz obrazy namalowane przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej.

Podczas wizyty w Rzymie podziwialiśmy m.in. Fontannę di Trevi, Forum Romanum, Koloseum, Panteon, Plac Navona czy Schody Hiszpańskie. Mieliśmy niepowtarzalną okazję zwiedzić to przepiękne miasto i „podszlifować” język angielski.

Wyjazd do Rzymu to wyprawa, która z pewnością należeć będzie do niezapomnianych i na długo pozostanie we wspomnieniach uczestników wycieczki z klas: II TE, III TE oraz III TŻiUG.

Sylwia Myszk, kl. III TE

imageimageimageimageimageimageimageimageimage

 

 
WIZYTA W POLSCE 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach miał przyjemność gościć uczniów z Włoch, Francji i Litwy w ramach biologicznego projektu Erasmus+ „Assessing, conserving and protecting European biodiversity. A citizen science project”. Polscy uczniowie, uczestnicy projektu, w dniach 15. – 21.05.2016 r. gościli w domach uczniów ze szkół partnerskich. Projekt prowadzony przez szkołę opiera się na „nauce społecznej” i ma na celu badanie roślinności na obszarze zabudowanym. Uczniowie wybierają obszar badawczy na terenie zabudowanym oraz na przedmieściach, zbierają próbki roślinności oraz identyfikują rośliny. Zebrane dane przesyłane są do szkół partnerskich i analizowane.

Spotkanie w Polsce rozpoczęliśmy od zaprezentowania najważniejszych informacji o regionie oraz zajęć integracyjnych, które umożliwiły uczniom poznanie partnerów z zagranicznych szkół. Wzięliśmy również udział w warsztatach malowania na ceramice, które zorganizowali dla nas pracownicy Lokalnej Grupy Rybackiej w Chmielnie. Podczas warsztatów uczniowie poznali tradycyjne kwiatowe wzory kaszubskie i mieli okazję twórczo spędzić czas.

Celem wizyty w szkole polskiej było rozwijanie wiedzy na temat użycia roślin w żywieniu oraz kosmetykach. Uczniowie wzięli udział w warsztatach kulinarnych – gotowali potrawy z dzikich roślin oraz potrawy tradycyjne zawierające rośliny o zdrowotnych właściwościach oraz w warsztatach wyrobu kremów i maseczek. Przed rozpoczęciem warsztatów uczniowie pracowali w grupach, przygotowując plakaty przedstawiające właściwości roślin koniecznych do wykonania potraw i kremów. Rezultaty swojej pracy przedstawili wszystkim uczestnikom wizyty po to, aby każdy miał świadomość, dlaczego rośliny używane podczas warsztatów są tak cennymi składnikami.

Niezbędnych wskazówek udzielili nam eksperci w dziedzinie biologii, z którymi mieliśmy zajęcia. Pierwszym był profesor dr hab. Zbigniew Sobisz, profesor Instytutu Biologii i Ochrony Środowiska Akademii Pomorskiej w Słupsku, który przeprowadził z nami zajęcia w Słowińskim Parku Narodowym przybliżając naszym gościom tajniki przyrody Pomorza. Dr Elżbieta Sontag pracownik wydziału Biologii na Uniwersytecie Gdańskim oprowadziła nas po swoim wydziale i wraz ze studentami opowiedziała o zgromadzonych tam eksponatach zwierząt. Kluczowym punktem wizyty było jednak zwiedzanie Muzeum Inkluzji w Bursztynie. Uczestnicy wyjazdu dowiedzieli się, jak powstaje bursztyn, ile ma lat, gdzie na świecie można go spotkać oraz mieli przyjemność obejrzeć różne jego rodzaje. Wystawa jest przygotowana w sposób bardzo atrakcyjny dla uczniów, gdyż wchodząc do muzeum, przenosimy się do lasu pełnego bursztynu. Ponadto ZSP w Sierakowicach odwiedził Sławomir Swerpel były pracownik Uniwersytetu Gdańskiego, naukowiec, podróżnik, autor książek, artykułów i filmów naukowych. Opowiedział on uczniom o pracy naukowca.

Aleksandra Klaman- Chmielewska

 

 „Przed nami wizyty w Wilnie oraz Paryżu. Podsumowaniem projektu będzie konferencja naukowa zorganizowana przy udziale wszystkich partnerów. Odbędzie się ona w jednym z paryskich teatrów i będzie otwarta dla publiczności. Uczniowie szkół partnerskich przedstawią swoje dokonania w obrębie nauki obywatelskiej oraz przygotowane specjalnie na tę okazję występy artystyczne. Będzie ciekawie!”

Maciej Lis, I TE

„Miałam przyjemność gościć Lisę z Francji. Dziewczyna była bardzo miła, sympatyczna i uczynna. Czuła się dobrze u nas w domu. Polubiła naszą rodzinę, a my ją. Moi rodzice bardzo zaprzyjaźnili się z Lisą. Przyjęliśmy ją do naszej rodziny bardzo ciepło. Tydzień z Lisą minął nam bardzo szybko i ciężko było nam się z nią rozstać. Miałam chyba najlepszego gościa, jakiego mogłam sobie wymarzyć! Mam nadzieję, że jeszcze ją zobaczymy, bo ja i moja rodzina już za nią tęsknimy.”

Ola Neubauer, I TE

„Miałam zaszczyt gościć chłopaka z Litwy, a konkretnie z Wilna. Był bardzo miły oraz kulturalny. Wraz z rodzinną pokazaliśmy mu uroki Kaszub - jeziora, krajobrazy oraz Zamkową Górę i atrakcje znajdujące się w pobliżu naszej miejscowości. Był zachwycony tym, co mu pokazaliśmy. Wieczory spędzaliśmy w gronie moich przyjaciół, którzy szybko zaprzyjaźnili się z nowym znajomym.”

Beata Malek, kl. I TE

 Więcej informacji na stronie: https://twinspace.etwinning.net/13814/home

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

 
WSPÓŁPRACA Z AKADEMIĄ POMORSKĄ W SŁUPSKU

 „Noc Biologów” 2016 w Słupsku

Dnia 15 stycznia uczniowie naszej szkoły po raz pierwszy wzięli udział w inicjatywie wydziałów przyrodniczych uczelni wyższych w całej Polsce nazwanej „Nocą Biologów”.
Stale rozwijające się nauki przyrodnicze fascynują wielu ludzi, którym uczelnie wyszły naprzeciw, organizując dla wszystkich zainteresowanych wykłady i warsztaty. 

Korzystając z faktu, iż uczniowie ZSP realizują projekt, którego jednym z celów jest rozbudzanie zainteresowania naukami biologicznymi oraz współpraca z naukowcami, udaliśmy się do Akademii Pomorskiej w Słupsku, aby uczestniczyć w tej ogólnopolskiej imprezie.

Dzięki temu poznaliśmy osobiście prof. Z. Sobisza, który zgodził się towarzyszyć w naszej naukowej przygodzie.  W celu zwiększenia oddziaływania naszego międzynarodowego projektu o nazwie „Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności. Projekt w ramach nauki obywatelskiej” zaprosiliśmy do wspólnego wyjazdu uczniów Gimnazjum w Kamienicy Królewskiej.

„Noc Biologów” rozpoczęliśmy od wystawy zdjęć „Alei i szpalerów Pomorza”. Fotografie autorstwa prof. Z. Sobisza i dr M. Truchan przedstawiają osobliwe miejsca,

 które tworzą naturalny krajobraz naszej małej Ojczyzny. Galeria zdjęć wzbudziła nasze zainteresowanie, podobnie jak wykład profesora na temat przydrożnych alei i szpalerów. Nie każdy wie, że na Pomorzu rosną wiekowe drzewa. Przykładem są najstarsze lipy w alei liczącej 290 lat. Zdjęcia, choć wykonane profesjonalnie, nie oddają w pełni uroku tych zakątków. Jedynie w bezpośrednim kontakcie przyroda odsłania przed nami prawdziwe swe piękno, a przez to w rzeczywistości jeszcze bardziej zachwyca.

Zdaniem profesora wokół nas jest wiele takich miejsc, których, na co dzień nie zauważamy. Warto zatem uprawiać turystykę. Odkrywanie uroczych zakątków regionu pozwoli ocalić je od zapomnienia. Nie tylko dlatego, że są piękne, ale dlatego, że kipią bogactwem życia i są ostoją bioróżnorodności. Ważne jest, aby świadomie chronić przyrodę. W tym celu powinniśmy informować uczelnię o istnieniu takich obszarów natury. Naukowiec z wielką pasją opowiadał o swoich odkryciach, jego entuzjazm i nam się udzielił. Co więcej!... Umówiliśmy się z profesorem na wspólne warsztaty terenowe. Nasze kolejne spotkanie odbędzie się w Słowińskim Parku Narodowym podczas Bałtyckiego Festiwalu Nauki. 

W ramach „Nocy Biologów” drugi wykład przygotowała dr Anna Zduńczyk. Doktor przedstawiła nam sposoby na domowe SPA, czyli podjęła temat zastosowania roślin w kosmetologii i kosmetyce naturalnej. Dzięki tej prelekcji dysponujemy wiedzą na temat sposobu przygotowania takich kosmetyków w warunkach domowych. Odżywczy majonez do włosów, zielona sól do kąpieli, enzymatyczny zielony peeling- maseczka, czy szampon z mydelnicy – oto przykłady kosmetyków, których wykonanie nie sprawi nam trudności.

Ten wykład uświadomił nam, że nie potrzeba wiele, aby o siebie zadbać.  Wystarczy tylko wykorzystać rośliny, które daje nam natura. Co ciekawe, niektórzy z nas mają je na wyciągnięcie ręki. Rumianek pospolity, glony, skrzyp polny, ogórecznik lekarski, czy czarciuk smoczy to rośliny, które za sprawą wyjątkowych właściwości są najczęściej wykorzystywane w kosmetologii. Wybrane z nich wspomagają leczenie stanów zapalnych, wzmacniają cebulki włosów i skóry, zmniejszają blizny, czy też zapobiegają łamaniu się paznokci.

Ostatnie zajęcia, w jakich wzięliśmy udział poprowadził pan Sebastian Szmyjda. Podczas tych warsztatów każdy z nas mógł zobaczyć, czym różni się krew żaby i ssaka. Ponadto mieliśmy okazję zmierzyć OB krwi i zidentyfikować jej grupę. To zadanie było dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem.

Trzy godziny zimowego piątkowego wieczoru spędziliśmy bardzo owocnie. Z przyjemnością powtórzymy taki wyjazd w przyszłym roku.

K. Szczypior, W. Labuda, M. Cichosz

imageimageimageimageimageimageimage

 

 

 
EWALUACJA

Więcej danych na temat ewaluacji projektu znajduje się na stronie

https://twinspace.etwinning.net/13814/home.

 

 

 
UPOWSZECHNIANIE

PROMOCJA PODCZAS WARSZTATÓW POWIATOWYCH

Podczas udziału w warsztatach pt. "Kompetencje kluczowe - jak znależć pasję w pracy i nauce?", które odbyły się w ZSP w Somoninie 28 października 2015 r., uczennice Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach zaprezentowały główne założenia projektu „Assessing, conserving and protecting European biodiversity. A citizen science project.”

imageimageimageimageimage

 

Promocja projektu w ramach konkursu powiatowego – „Żyj zdrowo – daruj życie”.

Dnia 29 października 2015 roku w ZSP w Sierakowicach odbył się  po raz drugi powiatowy konkurs „ŻYJ ZDROWO- DARUJ ŻYCIE”, którego podstawowym celem jest propagowanie zdrowego stylu życia i prawidłowych nawyków żywieniowych wśród młodzieży.

Uczestnicy, realizując poszczególne zadania konkursowe, wykazali się umiejętnościami i wiedzą na temat zdrowego stylu życia oraz świadomego wyboru zdrowych produktów.

Tematyka konkursowa została poszerzona w tym roku o  zagadnienia językowe dotyczące słownictwa związanego ze zdrowym trybem życia w języku angielskim i niemieckim. Organizatorom konkursy zależało na tym, aby połączyć tematykę zdrowego żywienia z motywowaniem do nauki języków obcych oraz rozwijaniem kreatywności uczniów. Ważnym aspektem akcji była też  integracja młodzieży i umiejętność pracy w zespole.

W konkursie uczestniczyli uczniowie wraz z opiekunami z siedmiu pobliskich szkół:

  • ZSP z Przodkowa z panią Anną Wydrowską,
  • ZSP z Somonina z panią Hanną Penkowską,
  • ZSZiO z Kartuz,
  • Gimnazjum z Sierakowic z panią Wiolettą Kuchtą,
  • Gimnazjum z Kamienicy Królewskiej z panią Eweliną Wejer,
  • Gimnazjum z Tuchlina z panią Danutą Dawidowską,
  • Gimnazjum z Gowidlina z panią Adelą Wenta.

Nad przebiegiem i poprawnością merytoryczną konkursu czuwało jury w składzie:

  • pani Maria Karolak- pełnomocnik Wójta do spraw uzależnień,
  • pani Ewelina Lila- dyrektor Lokalnej Grupy Rybackiej ,,Kaszuby'',
  • pani Sylwia Pobłocka- instruktorka sportowa,
  • pani Elżbieta Popiel- Nadleśniczy Nadleśnictwa Cewice,
  • pan Zbigniew Welter z Agencji Rynku Rolnego.

Gościnnie przybyli i dopingowali uczestników konkursu panowie z Agencji Rynku Rolnego pan Paweł Szary i Robert Mikołajczyk.

Uczestnicy zmagali się z następującymi zadaniami konkursowymi:

  • stworzenie hasła zachęcającego do spożywania mięs i ryb; 
  • przygotowanie propozycji II ŚNIADANIA z uzasadnieniem celowości wybranych przez siebie produktów;
  • wykazanie się wiedzą na temat zasad zdrowego stylu życia- każda z grup odpowiadała na trzy pytania o różnym stopniu trudności.

W ramach działań projektu ERASMUS+ ,,Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności. Projekt w ramach nauki obywatelskiej”, którego realizację rozpoczęto w ZSP w Sierakowicach w tym roku szkolnym, tematykę tegorocznego konkursu wzbogacono także o kategorię "sekrety wiejskich ziół". Uczennice klasy II TE Kornelia Zaborowska i Karolina Szczypior przybliżyły zgromadzonym charakter zadań podejmowanych w ramach działań tego projektu europejskiego.

Zadaniem uczestników konkursu byłoprzygotowanie charakterystyki następujących roślin: mniszek lekarski, podagrycznik, pokrzywa, szczaw polny, czarny bez, ogórecznik, żurawina z uwzględnieniem ich budowy, występowania, wartości odżywczej i  zastosowania w życiu codziennym. Ponadto uczniowie  wykazali się umiejętnościami językowymi, przedstawiając cechy rośliny w języku niemieckim lub angielskim.

Podczas konkursu uczniowie Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych przygotowywali zdrowe i smakowite przekąski i dania: owsiankę marchwiową, pastę z ciecierzycy z pietruszką, zupę krem z dyni oraz sok z mięty i pokrzywy.

Następnie nauczycielki języków obcych pani Marta Młyńska i Ewelina Telega przygotowały dla uczestników warsztaty językowe połączone z koleją konkurencją - quizem językowym.

Zwieńczeniem zmagań konkursowych była poprowadzona przez uczennice klasy II TŻ i UG rozgrzewka z układem ćwiczeń przy muzyce. Zawodnicy musieli wykazać się szybkością, zręcznością i sprytem. Krótka sportowa pauza została uatrakcyjniona ZUMBĄ poprowadzoną przez panią Sylwię Pobłocką.

Po podsumowaniu wszystkich wyników poszczególnych kategorii konkursowych jury wydało werdykt, który przedstawia się następująco:

     I  miejsce – ZSZ i O w Kartuzach,

     II miejsce – Gimnazjum w Sierakowicach,

     III miejsce – ZSP w Somoninie.

Nagrody wręczyła pani wicedyrektor ZSP w Sierakowicach Marzena Majcher.

Uczestnicy i opiekunowie z pozostałych szkół otrzymali podziękowania za udział oraz drobne upominki.

Niespodzianką dla uczestników konkursu było wręczenie nagrody specjalnej ufundowanej przez Agencję Rynku Rolnego dla uczennicy z Gimnazjum w Sierakowicach Zosi Kobiela za szczególne zaangażowanie i postawę podczas wykonywania zadań konkursowych. 
Dziękujemy wszystkim uczestnikom i ich opiekunom za odpowiedź na nasze zaproszenie, przybycie do naszej szkoły oraz za zdrową  i "smaczną" rywalizację podczas wspólnej zabawy.

"Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami."

Adam Mickiewicz

"Zdrowie jest tym czynnikiem, który dodaje wartości wszystkim zerom w życiu."

Bernard Fontenelle

 

Iwona Tesmer

 

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

 

 

W roku szkolnym 2016/2017 projekt został upowszechniony podczas kolejnej edycji konkursu „Żyj zdrowo – daruj życie”, dni otwartych w szkole, konkursu dla gimnazjalistów „Deutsch und English Masters”, podczas innych przedsięwzięć i peli. Sprawozdania z poszczególnych wydarzeń znajdują się na głównej stronie szkoły.

 

 
WIZYTA NA LITWIE

 

W dniach od 9 do 15 października uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami Natalią Formela i  Dawidem Chmielewskim udali się do Wilna w ramach projektu „Erasmus+ Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności”. Na miejscu uczestnicy wyjazdu okazję spotkali się z przedstawicielami z trzech krajów partnerskich: Francji, Włoch i Litwy. Placówką goszczącą było Vilnius Pilaites gymnasium.

Dzień wyjazdu

W niedzielny poranek spotkaliśmy się przed szkołą, gdzie czekał na nas bus. Zapakowaliśmy bagaże i ruszyliśmy w drogę. Przez to, że u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje czas litewski, mieliśmy wrażenie, że podróż trwa dłużej niż było w rzeczywistości. Po kilkunastu godzinach dojechaliśmy do Wilna. Tam, na miejscu spotkaliśmy się z serdecznym powitaniem przez rodziny, które miały nas gościć w swoich domach. Po zakwaterowaniu, zjedliśmy wieczorny posiłek. Pierwszego dnia miałam okazję spróbować tradycyjnych litewskich cepelin z mięsem - były bardzo smaczne! Zmęczeni podróżą i nastawieni na intensywny tydzień zwiedzania, położyliśmy się do łóżek.

Agata

Poniedziałek

W poniedziałek rano udaliśmy się do szkoły litewskiej. Po serdecznym przywitaniu przez dyrektora placówki pojechaliśmy autokarem do Regionalnego Parku Neris oraz do Dukstos Oak Forest. Oprowadzono nas po najstarszym lesie dębowym na Litwie. Las wydaje się być tajemniczy. Zewsząd spoglądały na nas rzeźby przedstawiające bóstwa dawnej wiary litewskiej. Drewniane figury mitologicznych i historycznych postaci wyglądały, jak strażnicy tej prastarej kniei. 

Po wykonaniu zadania związanego z rozpoznaniem rzeźb i gatunków drzew, wybraliśmy się do restauracji. Trzeba przyznać, że dania kuchni litewskiej są bardzo smaczne. Następnie udaliśmy się do Trok. W Trokach znajduje się słynny średniowieczny zamek, którego fasada została sfilmowana w „Królowej Bonie”.

Poniedziałek przyniósł nam mnóstwo wrażeń. Z radością czekaliśmy na następny dzień naszej przygody.

Angelika

 Wtorek

 Wczesnym rankiem wybraliśmy się do malowniczego Kowna. Tam też zwiedzaliśmy muzea oraz miejscowy  Oak Park. Dowiedzieliśmy się, że Kowno w okresie międzywojennym ( od 1920 roku) było stolicą Litwy. Spacerując po uliczkach tego starego miasta, mieliśmy okazję zwiedzić zamek, który pełnił funkcję obronną przed najazdem krzyżackim. Zobaczyliśmy też ratusz. Aleja Wolności, którą przechodziliśmy mieniła się kolorami jesieni. Można było utrwalić jej piękno na fotografiach. Na przestrzeni wieków miasto prężnie się rozwijało. Kwitła też kultura i sztuka. W Kownie funkcjonuje Akademia Sztuki, działa teatr dramatyczny, znajduje się Gimnazjum Polskie im. Adama Mickiewicza oraz muzeum zoologiczne. Właśnie w tym muzeum odbyła się nietypowa lekcja. Przydzielono nam zadania, które wykonaliśmy z zaangażowaniem. Dzięki muzealnej wystawie mogliśmy poszerzyć wiedzę na temat pochodzenia, występowania i sposobu życia zwierząt wymarłych oraz tych objętych ochroną. Takie lekcje są ważne, ponieważ pomagają nam świadomie dbać o zwierzęta i otaczający nas świat przyrody. Kowieńską przygodę zakończyliśmy smakowitym posiłkiem w miejscowej restauracji. Pięknie przyrządzone potrawy oczarowały nas bogactwem smaków.

Aneta i Beata

Środa

 

Ważnym punktem na litewskim szlaku jest oczywiście Wilno. Być na Litwie, a nie zobaczyć jej stolicy to wielka strata. Wilno to miasto ciekawe architektonicznie. Znajdują się w nim budowle nie tylko renesansowe, barokowe, ale również sowieckie. Zwiedzając nowe centrum Wilna, które szczególnie rozwinęło się po odzyskaniu niepodległości przez ten kraj, zobaczyliśmy Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu - przykład architektury sowieckiej. W dzielnicy nowego miasta znajduje się wiele zabytków. Jedna z najpopularniejszych ulic Wilna została nazwana na cześć Wielkiego Księcia Litewskiego Giedymina. Na tej ulicy znajdują się budynki neoklasycystyczne, inspirowane architekturą grecką, ale także wiele zabytków lat 50 z czasów radzieckich.

Stolica Litwy to ulubione miejsce poetów i artystów. Uliczkami Wilna spacerowali: Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Czesław Miłosz. Duże wrażenie wywarł na nas posąg Žemaité- jednej z najwybitniejszych litewskich poetek. Dawniej w centrum Wilna znajdował się pomnik Lenina - radzieckiego polityka, który zabraniał propagowania wszelkich form religijnych, jednak po odzyskaniu niepodległości pomnik ten został zniszczony.

Tego dnia odwiedziliśmy również Centrum Obszarów Chronionych. Głównym zadaniem tej organizacji jest ochrona rzek i lasów oraz elementów natury w ekosystemie.  Pracownicy tego centrum opiekują się trzystoma rezerwatami - zoologicznymi i botanicznymi, gdzie rosną i żyją rzadkie gatunki roślin i zwierząt. Największy rezerwat na świecie jest wielkości 18 000 boisk do piłki nożnej. Mieliśmy okazję zobaczyć mapę najpiękniejszych parków narodowych świata. Na ścianach jednego z pomieszczeń ośrodka znajdowały się herby parków narodowych lub rezerwatów Litwy.  Całą wizytę w Centrum Obszarów Chronionych umilał śpiew ptaków.

Ola

Czwartek

Czwartego dnia naszego wyjazdu cała polska grupa udała się na zwiedzanie historycznego centrum Wilna, Światowego Dziedzictwa UNESCO. Dodatkowym ułatwieniem dla nas było to, iż mieliśmy przewodnika mówiącego po polsku. Odwiedziliśmy cmentarz na Rossie, gdzie spoczywa wiele ważnych dla historii Polski osobistości. Tam też w grobie matki Józefa Piłsudskiego, pochowane jest jego serce. Następnie poszliśmy na Stare Miasto. Odwiedziliśmy Kaplicę w Ostrej Bramie ze słynnym obrazem Matki Bożej Ostrobramskiej. Podczas naszej wycieczki po Wilnie zwiedzaliśmy wiele osobliwych miejsc związanych z historią i kulturą nie tylko Litwy, ale i naszej Ojczyzny. Trzeba przyznać, że na każdym kroku spotykaliśmy się z polskimi akcentami. Łączy nas przecież historia, wspólna przeszłość. Przedwojenne Wilno w znacznej mierze zamieszkiwali Polacy. W czasie naszej wędrówki wstąpiliśmy na Uniwersytet Wileński, gdzie między innymi studiowali nasi romantycy: Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki. Dopełnieniem wrażeń była wizyta w ogrodzie botanicznym Uniwersytetu Wileńskiego. Byliśmy zdumieni różnorodnością gatunków roślin. Przez cały dzień dopisywała nam piękna słoneczna pogoda. Ogród skąpany w blasku słońca wydawał nam się wyjątkowy i niezwykle uroczy.   

Kasia W

Piątek

Ostatni dzień w Wilnie spędziliśmy na dalszym zwiedzaniu i poznawaniu miasta. Zobaczyliśmy wieżę Giedymina i ruiny miejscowego zamku. Krętymi ścieżkami snuliśmy się po Wilnie, chcąc jak najwięcej obrazów utrwalić w naszej wyobraźni. Dotarliśmy do dzielnicy bohemy artystycznej, dawniej zamieszkiwanej przez ludzi o niskim statusie społecznym. Wzdłuż rzeki Wilii, która tam przepływa rozwieszone są fotografie różnych krajobrazów. W tym rejonie zatrzymaliśmy się na chwilę, aby przeczytać konstytucję litewską w różnych językach. Co ciekawe, jest w niej nietypowy zapis regulujący zasady panujące pomiędzy człowiekiem, a zwierzęciem. Pies ma prawo być psem, natomiast kot nie musi kochać swego gospodarza, ale w trudnej chwili powinien mu pomóc.

Piątkowe popołudnie nasi nauczyciele spędzili wspólnie, przygotowując się do następnego etapu projektu "Erasmus +", który w maju 2017 roku odbędzie się w Paryżu. Uczniowie czas wolny przeznaczyli na dalsze wędrówki po litewskiej stolicy oraz na doskonalenie umiejętności językowych. Niektórzy wybrali grę w koszykówkę na boisku, inni zaś spędzili czas inaczej - ja na przykład, wybrałam się z "moją rodziną” do wieży telewizyjnej. Zobaczyłam przepiękne widoki Wilna nocą. Dopełnieniem dnia stał się maraton filmowy, na który wybrałam się z Litwinką i dwiema Francuzkami.

Kasia C

Powrót

I nadszedł dzień wyjazdu! Obdarowani prezentami przez rodziny, które nas gościły, mieliśmy nieco większy bagaż niż w chwili przyjazdu. W sobotę, zadowoleni i bogaci o nowe doświadczenia wróciliśmy do Polski.

Agata

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

 

 
BADANIE ROŚLINNOŚCI

 Badania roślinności w projekcie prowadzone są zgodnie z ideą „nauki obywatelskiej”. Uczniowie biorą udział w zajęciach terenowych, zbierają próbki roślinności, rozpoznają rośliny, spisują zebrane dane, analizują, wyciągają wnioski, przygotowują prezentacje. Każda szkoła bada roślinność znalezioną na terenie 100 metrów w centrum obszaru zabudowanego, oraz na terenie 100 metrów na obrzeżach. Obszary badań to:

 

Polska – podobieństwa i różnice między gatunkami znalezionymi w centrum i na obrzeżach;

 

Francja – liczba gatunków przypadających na metr kwadratowy;

 

Litwa – podobieństwa i różnice zidentyfikowanych gatunków pomiędzy krajami;

 

Włochy – liczba gatunków owadopylnych i wiatropylnych.

 

 

 

Wszystkie zebrane dane i analizy znajdują się na stronie https://twinspace.etwinning.net/13814/home.

 

 

 
WIZYTA PODSUMOWUJĄCA W PARYŻU

Realizacja projektu wielostronnego Erasmus+ „Assessing, conserving and protecting European biodiversity. A citizen science project.” (Inwentaryzacja i ochrona europejskiej bioróżnorodności. Projekt w ramach nauki obywatelskiej) dobiega końca. 

Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach mieli okazję  po raz kolejny odwiedzić  uczniów ze szkoły partnerskiej, tym razem w celu podsumowania  dwuletniej pracy. W maju dziesięcioro uczniów gościło u francuskich rodzin w Paryżu.

Głównymi celami projektu było wzmacnianie aktywnej roli młodych ludzi w społeczeństwie oraz rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu biologii. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach otrzymał 30950 euro na jego realizację. W ramach tych funduszy 34 uczniów i 10 nauczycieli wyjechało na cztery wymiany młodzieży do Francji, Włoch i Litwy.

Projekt zakładał pracę zgodnie z ideą „nauki obywatelskiej” (ang. citizen science). Są to badania naukowe, w których wolontariusze współpracują z badaczami naukowymi.  Sucha, abstrakcyjna wiedza podawana na lekcji zmienia się w przedmiot własnych poszukiwań, poznawania i eksperymentowania. Dlatego też głównym zadaniem uczniów była  inwentaryzacja i ochrona dzikiej flory na obszarach miejskich. Uczniowie określali rodzaj roślin zebranych na dwóch wybranych obszarach (w centrum i na obrzeżach) na trzech poziomach – allel, gatunek, ekosystem. Następnie analizowali dane, wyciągali wnioski i wymieniali się danymi ze szkołami partnerskimi.

„Patronem projektu było Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu, na działaniach którego oparty był nasz projekt. To owe muzeum prowadzi już podobny projekt - "Sauvage de ma rue” – ale tylko na terenie Francji. My poszerzyliśmy ich badania o Polskę, Litwę i Włochy. Naszym zadaniem podczas wizyty w maju było rozpoznanie roślin  występujących na jednej z paryskich ulic, w czym pomogły nam oczywiście klucze klasyfikacji roślin.  Następnie udaliśmy się do szkoły i  na oficjalnej stronie internetowej Muzeum Historii Naturalnej wprowadziliśmy zebrane dane naukowe.  W ten właśnie sposób każdy osoba mieszkająca we Francji może przyczyniać się do tworzenia mapy występowania gatunków roślin w kraju.”

Karolina, uczestniczka wyjazdu

W Paryżu podsumowaliśmy badania naukowe  podczas konferencji naukowo-artystycznej w jednym z paryskich teatrów. Uczniowie prezentowali wnioski i odgrywali role naukowców w grupach międzynarodowych w krótkich scenkach.  Jako, że szkoła paryska jest szkołą artystyczną, scenki przeplatane były muzyką i tańcem. Uczniowie francuscy zaprezentowali taniec nowoczesny, którego inspiracją było życie roślin oraz grali na instrumentach. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych również włączył się do części artystycznej – Anna Gawin zaśpiewała dwa utwory. Jeden z nich w duecie z uczennicą francuską, jeden indywidualnie. Ostatnim podsumowującym wystąpieniem był utwór muzyczny zaśpiewany przez wszystkich uczestników, do którego muzykę i tekst napisali uczniowie z Litwy.

„Osobiście miałam  przyjemność wystąpić i zaśpiewać w tym pięknym teatrze. W związku z tym musiałam też odpowiednio się przygotować do tego wydarzenia. Dodatkowe lekcje śpiewu przed wyjazdem bardzo mi w tym pomogły. Kiedy nadszedł ten wielki dzień, towarzyszył mi ogromny stres, ale uprzejmość francuskich uczniów, którzy tworzyli oprawę muzyczną przedstawienia, spowodowała, że wszelkie nerwy poszły w niepamięć.  Dałam z siebie wszystko. Była to dla mnie wielka przyjemność wystąpić przed publicznością składającą się z osób z różnych stron Europy. Jestem dumna, że mogłam reprezentować naszą szkołę za granicą. Ponadto, pozostali uczniowie również przygotowali się do tego podsumowania. Mogliśmy zobaczyć piękne choreografie tancerzy z Paryża, dowiedzieć się różnych ciekawostek biologicznych oraz oglądając zdjęcia, wspominaliśmy to, co działo się na przestrzeni tych dwóch lat. Uważam, że cała ta uroczystość udała się znakomicie i gdyby była taka możliwość to bardzo chętnie ponownie wzięłabym udział w takim wydarzeniu.”

Anna Gawin, uczestniczka wyjazdu

Poza nauką formalną jednak w projektach tego typu ważne są również aspekty nieformalne, które młody człowiek odkrywa podczas pobytu w rodzinie goszczącej. Poznawanie kultury i zwiedzanie zabytków, które znamy z fotografii i telewizji, rozwijają pasje i zainteresowanie światem.

„Rodziny, które nas gościły, były miłe i opiekuńcze. Starali się jak najciekawiej zająć nam wolny czas. Zawsze można było liczyć na ich pomoc. Wyjazd dał nam szansę poznania nowych ludzi różniących się od nas kulturowo. Mogliśmy rozwinąć swoje umiejętności porozumiewania się językiem angielskim.”

Magda, uczestniczka wyjazdu

„Wiele nas w Paryżu zdziwiło. Najbardziej dziwne było zaskoczenie ze  strony paryżan, gdy my dziękowaliśmy za te najdrobniejsze gesty,  jak przepuszczenie na drodze, czy zwykłe przesunięcie. Ludzie mało kiedy byli uśmiechnięci, ale zazwyczaj odwzajemniali rzucony w ich stronę uśmiech. Francuzi bardzo serdecznie się witają, dając sobie dwa całusy w oba policzki. U nas w Polsce jest to rzadko spotykane.”

Wiktoria, uczestniczka wyjazdu

„Paryż to cudowne miasto. Jest to miejsce fascynujące nie tylko ze względu na ogromną ilość przepięknych zabytków, ale także dlatego, że Paryż to po prostu stolica mody, kultury i rozrywki. W szczególności zachwycił mnie styl mieszkanek. Paryżanki nie boją się eksperymentować z modą. Na każdym kroku miałam możliwość podziwiać ich własny, niepowtarzalny, a przede wszystkim oryginalny styl. Zafascynowało mnie to, że każdy wyglądał inaczej, wyrażając siebie. Nic dziwnego, że Paryż jest nazywany światową stolicą mody!”

Agata, uczestniczka wyjazdu

„Będąc w Paryżu przez tydzień starałam się  poznać zwyczaje goszczącej mnie rodziny. Oczywiście robiłam to na swój sposób - przez żołądek. Tak więc podczas śniadań, kolacji i obiadów starałam się kosztować tych dań, które są najbardziej charakterystyczne dla Francuzów. Zauważyłam, że najczęściej Francuzi na śniadanie jedzą słodki chleb, marmoladę i croissant. Do najbardziej popularnych słodkości należą:  kruche ciasto francuskie z kremem bądź marmoladą, paryżanka, oraz sławna eklerka, którą we Francji spożywa się np. przy kawie. Na kolację jedliśmy również słodki chleb, ale także sałatkę z ryżem i owocami morza. Niestety nie udało mi się skosztować żabich udek ani ślimaków, ponieważ nie jest to typowa potrawa, która gości na francuskim stole, a można ją uznać jedynie za wizytówkę Francji. To co najbardziej mnie urzekło podczas posiłku to czas, który francuzi spędzają przy stole, potrafią delektować się jedzeniem, ale także i swoim towarzystwem bez pośpiechu. Bardzo podobała mi się ostatnia kolacja przygotowana specjalnie na pożegnanie - na deser jedliśmy przepyszną tartę z budyniem i owocami.”

Maja, uczestniczka wyjazdu

Projekt biologiczny już się kończy, ale 36 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach wyjedzie już w lipcu tego roku i w roku następnym na praktyki do Niemczech i Włoszech. Szkoła realizuje projekty od 2009 roku i od tego czasu 54 uczniów i absolwentów odbyło miesięczne praktyki w zagranicznych instytucjach – w Niemczech, Włoszech i Francji. Zrealizowaliśmy też cztery projekty wielostronne, w ramach których 129 uczniów i absolwentów wyjechało na tygodniowe wymiany zagraniczne do szkół w całej Europie. Nie poprzestajemy jednak na laurach, gdyż w tym roku szkolnym aplikowaliśmy o pięć nowych projektów.

Aleksandra Klaman-Chmielewska – koordynator projektu 

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

 

Film przedstawiający  badania roślinności – https://youtu.be/VGd8wd57pTw

Film z wizyt w szkołach partnerskich – https://youtu.be/FeAiP8GWmEs

Urywki podsumowania projektu w teatrze paryskim – https://youtu.be/EFnc4YbEVmk

 

 

 

 
 

Newsletter

Chcesz być informowany na bieżąco o wydarzeniach w naszej szkole ? Zapisz się do newslettera

Kontakt

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
ul. Dworcowa 3
83-340 Sierakowice

  • T: 58 6816270

Znajdź nas

Bądź zawsze na bieżąco. Dołącz do nas w sieciach społecznościowych...

Dziennik elektroniczny

Informacje dla rodziców i uczniów